31 | ŠEJH ABDULLAH MEKKI KUDDISE SIRUHU

Šejh Abdullah Mekki k.s. poznat kao šejh Mekki jer je porijeklom iz Mekke, još je poznat po nadimku Erdžizani, jer je svojim čistim tijelom počastio Erzindžan svojim prisustvom. Bio je poznat i kao el-Mudžavir fi Beledillah, jer se nalazio u Mekki, Allahovom gradu.

Šejh Abdullah Mekki k.s. je 31. u liniji halke silsile (kuddise siruhu).

Šejh Abdullah Mekki k.s. je živio u 19. stoljeću. Nakon što se usavršio na polju zahiri nauka u Bagdadu je prisustvovao sohbetima šejha hazreti Halida Bagdadija, k.s., gdje se odgajao.

U tom periodu, šejh Halid Bagdadi k.s. se usavršio u batinskim i zahirskim naukama. Odgojio je veliki broj velija i alima i poslao ih na sve četiri strane svijeta. Istovremeno, bio je izložen i napadima nevjernika.
Šejh Abdullah Mekki, k.s., pod vodstvom hazreti Mevlane Halida Bagdadija, k.s., prešao je stepenice suluka i dostigao visoke duhovne nivoe. Šejh Abdullah Mekki, k.s. je imao je veliku korist od svog šejha, a i sam šejh Abdullah Mekki, k.s je odgajao mnogo osoba.
Hazreti Mevlana Halid Bagdadi k.s. mu je predao apsolutni hilafet i po dužnosti iršada ga je slao u razna mjesta.

Veliki šejh Mustafa Ismet Garibullah k.s. ovu situaciju je ovako opisao:
Posebni i slavni Šejh Abdullah
U trenutku kada je poslan u Bagdad i Erzurum
Mnoge duše je probudio iz nemara (gafleta)
Svi su pronašli Svevišnjeg
Ovaj gavs samo kaže: idemo Hakku
Zagledajmo se u Džemali Kemala (Savršenog)

Šejh Abdullah Mekki, k.s., sve do kraja života pozivao je ljude na istinu i bio zauzet objašnjavajući ljudima Allahove dž.š. naredbe i zabrane. Od njegovog fejza i kemala koristi je imalo stotine hiljada ljudi. Išaretivši ajetom o bejatu pridružili bi mu se i položili bejat.

Uzvišeni Allah ovako kaže:

“Oni koji su ti se zakleli na vjernost – zakleli su se, doista, na vjernost samome Allahu – Allahova Ruka je iznad ruku njihovih! Onaj ko prekrši zakletvu krši je na svoju štetu, a ko ispuni ono na što se obavezao Allahu, On će mu dati veliku nagradu.” (Sura Feth, 10. ajet)

Prenosi Džabir ibn Abdullah da im (Hudejbije ehliju) je Allahov Poslanik a.s. rekao: “Vi ste najbolji od svih ljudi na Zemlji.”

Dok je bio u Mekki, šejh Abdullah Mekki k.s. je dodijelio idžazet našem piru, velikom šejhu, Mustafi Ismetu Garibullahu, k.s.

Poslije je Šejh Mustafa Ismet Garibullahu, k.s. manevijskim išaretom došao u Edirne i preuzeo dužnost vođenja Sultan Selimove džamije. Nakon određenog vremena došao je u Kođa (tur. Koca) Mustafa-paša kvart u Istanbul. Bio je muršid sultanu, Allah mu džennet podario, Abdul Medžidu Hanu.

Šejh Mustafa Ismet Garibullahu, k.s., postao je 32. veza zlatne silsile. Njegov kabur se nalazi u dvorištu tekije koju je izgradio. Pored njega je ukopan i Šejh Halil Nurullah ez-Zagravi, koji je bio 33. lanac zlatne silsile.

Mevlana Halil Bagdadi poslao je šejh Abdullaha Mekkija k.s. u Erzindžan, da bi ljude približio Allahovoj Milosti. Prvo je svratio u Erzurum, a onda nastavio put ka Erzindžanu. Na ovom putu, ovaj veliki insan, otići će u Kudus, a odatle u Mekku. Ova putovanja su, bez sumnje, bila puna manevijskih mudrosti.

Nakšibendijski velikani su spas čovječanstva vidjeli u tome da se uspostvaljaju Allahove granice (ispunjavaju Allahove naredbe) putem Njegovih halifa, da se naređuje činjene dobra i odvraća od zla.

Uzvišeni Allah kaže: “I neka među vama bude grupa ljudi koja na dobro poziva i naređuje dobro i odvraća od zla. To su oni koji su uspjeli.” (Sura Imran, 104.ajet)

U ovom kontekstu je još rečeno: “Vi ste najbolji narod koji se ikada pojavio: tražite da se čini dobro, a odvraćajte od zla, i vjerujete u Allaha! A kada bi sljedbenici Knjige vjerovali, bilo bi bolje za njih; među njima ima vjernika, ali – većina njih su buntovnici.”

Šejh Abdullah Mekki k.s., kada je krenuo na put ka Erzindžanu, posmatrajući planine i ravnice, te shvativši da se približavaju tom mjestu rekao je onima pored sebe: “Mora da je ovo mjesto na koje nas je uputio Mevlana Halid, k.s. Ovdje ima neko ko nam je povjeren (ko je naš emanet).”

Ukazavši čast Erzindžanu, šejha Abudullah Mekkija su ljudi masovno posjećivali želeći se okoristiti njegovim znanjem. Šejh Abdullah Mekki, k.s., je bio osoba bogata tajnama i duhovnim ljepotama.

Veliki šejh Ismet Garibullah, k.s., je ovako kazao: “Njegov fejz je tajna znanja. Manevijska ljepota duboka kao velika mora…”

Među osobama koje su došle da vide šejha Abdullaha Mekkija bio je i krojač Muhammed Vehbi Efendi, koji je bio poznat pod nadimkom Terzi Baba tj. “otac krojač”. To je osoba koja je u svojoj maloj radnji šila i spominjala (zikrila) Allaha. Svaki put kada bi iglu uvukao u tkakaninu spomenuo bi Allaha dž.š.
Kada je Terzi Baba ušao kod šejha Abdullaha Mekkija, on je ustao na noge i pohvalio ga. Poslije je prisutne upitao: “Da li ova osoba ima nekog bogatstva?” , a prisutni bi odgovorili da nema nekog bogatstva. Očigledno je bilo da je ta osoba živjela skromnim derviškim životom, a kasnije će postati jedan od najpoznatijih halifa Abdullaha Mekkija.

Šejh Abdullah Mekki k.s. je postavio Terzi Babu pored sebe i ovako mu rekao: “Sine moj! Mevlana Halid Pir nas je poslao ovamo. Dao nam je emanet da možemo predati onome ko je prikladan odnosno ko je kompetentan. Tebe vidim kao adekvatnog za taj emanet. Ako prihvatiš predajem tebi emanet.” Na ovom putu je bila mudrost koju su mogli vidjeti oni koji su u duhovnom halu, a drugi ljudi su mogli shvatiti samo riječi.
Baš kao što je rekao naš velikan Ali Haydar Efendi, koji je uzeo vatru sa svijeće Poslanika a.s., kada je prvi vidio Šejh Mahmud Efendiju, k.s.: “Evo došao je neko kome ću predati svoje emanate.”
Tako je Terzi Baba odgovorio šejh Abdullahu Mekkiju: “Vi znate”. Šejh Abdullah Mekki je tom prilikom kazao: “Emanet koji ću vam dati će biti od velike koristi za vas.” Terzi Baba je odgovorio: “Efendim, vallahi ne govorim “Allah” radi dunjaluka.”
Ova izreka je morala biti ispisana zlatnim harfovima u srcu, označavala je da je dobio ovaj duhovni emanet. Ova izreka je napisana na ulazu u turbe Terzi Babe u Erzindžanu. Turbe se nalazi u sredini Terzi Baba mezarja u Erzindžanu.

Čuvši ovaj odgovor, šejh Abdullah Mekki k.s. je rekao: “Sine idi. Upravo je to emanet koji sam ti mislio predati.”

Nakon toga, Terzi Baba, preplavljen fejzom i duhovnim stanjima, napisao je djelo u stihovima pod nazivom Miftâhu’l-Kenz”. Putem rabite je podigao perdu kao fizičku prepreku između njega i Allaha dž.š. Terzi Baba k.s. je rekao: “Put rabite vodi do izvora.”

Šejh Abdullah Mekki k.s. je jedno vrijeme boravio u Erzindžanu i vodio ljude. Posmatrao je napredovanje Terzi Babe k.s., te mu predao hilafet i napustio Erzindžan. Poslije toga, šejh Terzi Baba k.s je vodio sohbete i vazife iršada u Erzindžanu. Velikani su sohbet smatrali bitnim i prisvojili ga kao kao jedan od pet stubova tarikata.


Drugi halifa šejha Abdullaha Mekkija k.s. je Sulejman Kirimi k.s. Aktivnosti iršada obavljao je u Medini. Šejh Sulejman Kirimi je zajedno sa Velikim šejhom Ismetom Garibullahom k.s. prisustvovao sohbetima. Jednog dana zajedno su pošli na Taif. Dok su bili na putu, deva Sulejmana Kirimija k.s. je pala. Okrenuo se velikom šejhu i obratio riječima: “Abdullah Mekki, Sultan naš je preselio, dužnost Mekke je meni predao.” Vratili su se i stigli u tekiju. Pogledali su i zaista šejh Abdullah Mekki k.s. je preselio na ahiret.
Ispunivši mekame
kemâlât-ı velayet ve kemalât-ı nübüvvet, dosegao je tajnu.

Poslije šejh Abdullaha Mekkija k.s. slijed su nastavili: Veliki šejh efendi Ismet Garibullah k.s., šejh Halîl-i Nurullah-ı Zağravî k.s., šejh Ali Rıza Bezzâz k.s., šejh Ali Haydar Efendi Baba k.s., šejh Mahmud Efendi k.s.

Neka nam Uzvišeni Allah podari njihov šefaat.

Amin!